Sivut

perjantai 20. toukokuuta 2016

Toukokuun touhuja, osa 2

Tässä seuraava satsi toukokuussa valmistuneita tuotteita.

Esterikuteesta pieni Asterimatto, alkuperäisestä ohjeesta piennettynä. 
Halkaisija n. 74 cm, menekki 1130 g

Pari kesäkassia Esterikuteesta



Pieniä villasukkia



Isompia kesä/yösukkia 



Lanka Schoeller & Stahl Fortissima Socka Mexiko Cotton Stretch

Kevät on tunnetusti myös hedelmäpuiden kukkimisaikaa. Näihin kukkiin en koskaan kyllästy

'Makamik' koristeomenapuu

'Aune' päärynäpuu
'Makamik'

Tänäkin vuonna on ollut runsaasti kukkia. Tuosta alimmasta kuvasta toivottavasti saa vähän käsitystä ihanuudesta kukkapuiden alla. Kännykällä tulee napsittua nykyisin paljon, kun se kulkee näppärästi aina mukana :)

Aurinkoista viikonloppua!

-anne-

tiistai 10. toukokuuta 2016

Toukokuun touhuja

Tässä kuussa on valmistunut mm. nämä tilatut sukat Sandnes Sisu -langasta

Puuvillaa ja villaa sisältävästä Schoeller&Stahl Fortissima socka cotton stretch -langasta parit kesäsukat/yösukat

Sitten virkkasin äitienpäiväkukkia Sandnes Mandarin Petit -langasta

ja viimeisimpinä valmistuivat nämä mustat pitsisukat Regia 6fädig Uni -langasta.

Mukavaa toukokuuta!
Tämä kukka taitaa olla virallisesti suikeroesikko Primula Juliae-hybridi violviva 'Wanda', vaikka usein kevätesikosta puhutaankin.

Ai niin, tänäänhän on vuorossa Neulekahvila klo 17.30 alkaen, tervetuloa!

-anne-

lauantai 30. huhtikuuta 2016

Vappuviuhka #8, vuosi 2016

Miullahan on ollut tapana esitellä vapunaattona huivi. Tässäpä tämän vuoden versio sitten vuorossa.

Kävin parisen viikkoa sitten Pirtin Kehräämöllä ja matkaneuleeksi aloitin jo kotona huivin, ihan ilman tietoa mistään mallista. 

Sileää neuletta tehdessäni olisi aikaa miettiä jatkoa... Tällä kertaa nappasin Sigridur Halldorsdottirin kirjasta Þríhyrnur og langsjöl / Three-cornered and long shawls kaaviot huivin 

Thriangel Shawl/Thríhyrna ohjeesta. Tarkistin vain silmukkamäärän sopivaksi ennen kaavion pitsineuleen aloittamista.


Huivista tuli reilun kokoinen ja lankaa kului reilut 200g. 

Ohje soveltaen kirjasta Þríhyrnur og langsjöl / Three-cornered and long shawls 
Malli Sigridur Halldorsdottir: 

Thriangel Shawl/Thríhyrna

Strategiset mitat 200 x 100 cm ja 237 g.
Puikot 4,5 mm pitsiaddit
Lanka Pirtin Kehräämön kampalanka 90 tex x 3, väri on vuosien takaa ja ollut joskus värikartallakin. Olen vähän jemmannut tätä lankaa ja silloin tällöin ottanut puikoille.


Kuvaussää oli pari päivää sitten perinteisen tuulinen ja pilvipoutainen. Ja kuusikin on kasvanut vuosi vuodelta isommaksi ja sopivammaksi kuvaustaustaksi.



Hauskaa Vappua!

-anne-

tiistai 12. huhtikuuta 2016

Neulekahvila

Tänään on jälleen neulekahvilan vuoro, tervetuloa! Tahtoo jäädä nämä ilmoittelut täällä aina siihen kuuluisaan viime tippaan :)

Mukavaa tiistaita!
-anne-

tiistai 5. huhtikuuta 2016

Mattomaniaa

Tässä sitten kaikki loputkin matot kuvattuina. Kahdeksan kaikenkaikkiaan sain tehtyä tuosta Katia Gemini -langasta (langan valmistus lopetettu)
Nämä Auramattoversiot ovat kaikki n. 80 cm halkaisijaltaan
paitsi tämä pinkki, jota oli vähemmän.


Punaisella ja oranssilla värillä raidoittaen sain tehtyä tämän 80-senttisen

Viimeisimpään käytin sitten kaikki loput kerät. Tarkoitus oli käyttää langat "viimeiseen metriin", mutta harmikseni löysinkin yhden vihreän pienen nöttösen lattialta kun olin jo tuota pastellisävyistä reunusosaa tekemässä... Lankaahan virkkasin kaikissa matoissa kolminkertaisena 7 mm koukulla. Siten sain tuota raidoitusta sävytettyä asteittain.
Lopputulokseen olen kuitenkin tosi tyytyväinen!
Tämän Leftovers -maton koko on 93 cm, ja paino 1055g

Mania selätetty!

Mukavaa viikkoa!
-anne-

sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Hyvää sukkasunnuntaita!


Täällä tosin sukat odottavat tekijäänsä, koska olen innostunut virkkaamaan mattoja.

Tässä kolme n. 80 cm halkaisijaltaan olevaa mattoa, jotka olen virkannut Katia Gemini -puuvillalangalla kolminkertaisena 7 mm koukulla. Mallia olen ottanut Aura -matosta, mutta toteutin nämä pienenmpinä kuin ohjeessa sillä materiaalia on käytettävänä vain rajalliset erät.
Nämä ihanan pehmeät matot sopivat parhaiten esim. kylpyhuoneeseen kuin eteiseen. Neljäskin matto on koukulla...

Iloista Pääsiäistä!

-anne-

perjantai 25. maaliskuuta 2016

Lankalauantai

Huomenna lauantaina on puodilla perinteiset alennusmyynnit, kaikki normaalihintaiset neulelangat miinus 20 % (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Alekoritkin ovat täydentyneet.



Tervetuloa!

Hyvää pääsiäistä!

-anne-

tiistai 22. maaliskuuta 2016

Polvisukat

Tässä tällaiset polvisukat, kirjoneuletta ja virkattua kukkaa. Lankana käytin Sandnes Sisua.

Tervetuloa tänä iltana puodille neulomaan! Tämä normaalisti torstainen ilta pidetäänkin poikkeuksellisesti näin tiistaina.

-anne-

perjantai 18. maaliskuuta 2016

Virkattu matto

Kevättä ja kesää kohti mentäessä innostun virkkaamaan, tässä kevään ensimmäinen matto.

Mallina Lankavan Juhannusruusu, ohjeesta poiketen pienenetty ja reunaa yksinkertaistettu. Keskustan  ja reunuksen kaaret virkkasin pellavan värisellä ja terälehdet vaalealla meleeratulla ontelokuteella 

Koukku 8 mm
Lilli -ontelokude
menekki 1705g
halkaisija n.88 cm

Tulevana lauantaina ja sunnuntaina olen Linnoituksen Kevät -tapahtumassa, klo 10-15 molempina päivinä Vihreässä makasiinissa. 

Tervetuloa moikkamaan!

-anne-


perjantai 11. maaliskuuta 2016

Siparin koulun Kevättori

Tulevana viikonloppuna on jälleen perinteinen Kädentaitajien kevättori Siparin koululla Lappeenrannassa. Tapahtuma on kaksipäiväinen, la klo 11-16 ja su 12-17. Kirppisosastolta voipi löytää lankoja ja käsityölehtiä ja tietysti paljon muutakin ihanaa.


Tervetuloa!

lauantai 5. maaliskuuta 2016

Loimu -huivi

Pari päivää sitten sain valmiiksi tämän Pirtin Kehräämön uuden huivin. Tämä oli oikein mukava projekti, leppoisaa neulottavaa ja sopivasti vaihtelua.

Loimu -huivi, Piia Maria Pekkanen
puikot 3,5 ja 4 mm
Pirtin Kehräämön 140 x 2 karstalanka, väri 722 aurinko
menekki 342g

Kyllä tämä loimuaakin kuin aurinko :)

Tästä tuli hiukan isompi kuin ohjeessa, mutta huiveja neulonkin usein melko löysähkösti. Niin kiva malli että seuraavaa jo suunnittelen. 

Näitä Pirtin kehräämön lankoja ja ohjeita saa myös puodiltani, sekä kaupan päälle myös neuvontaa ja kokemusta :) Verkkokaupassani asioidessasi otathan ensin yhteyttä sähköpostilla.

Mukavaa ja leppoisaa lauantaita!

-anne-

torstai 25. helmikuuta 2016

Neulekahvila

Tänään kokoonnumme jälleen neulomaan Keskuskadun puodille klo 17.30 alkaen. Tervetuloa!

Tämä uusi huivimallikin on edennyt kuvanottohetkestä. Pirtin Kehräämöllä on ihana uusi huiviohje, Loimu. Siihen löydät langat ja ohjeen myös minulta.


-anne-

lauantai 13. helmikuuta 2016

Antennaria -huivi #10

Kuluneella viikolla sain vihdoin viimein valmiiksi tämän huivin. Ravelryn tiedoista selvisi että olen aloittanut tämän jo kolme vuotta sitten. Aina silloin tällöin neuloin kerroksen tai pari kunnes nyt tammikuussa tämä projekti pompsahti esille pussukasta. Huivi numero #11:kin on valmistunut aiemmin, pari vuotta sitten keväällä :))

Kerran muistan myös purkaneeni alun, kun huomasin jonkun virheen... ja eihän sellaista voi työhön jättää :)

Talvella kuusi vuotta sitten Ravelryssä alkoi sellainen kymmenen valmista huivia vuoden 2010 aikana -tempaus. Nykyisin ryhmä on nimeltään 12 shawls forever 

Silloin innostuin selaamaan mallikirjoja ja nappasin virolaisesta Pitsilised koekirjad -kirjasta kissankäpäläkuvion ja reunuskuvion. Jälkeenpäin huomasin, että Aeolian -huivin reunus on samaa kuviota vähän jatkettuna. Olenkin joihinkin Antennariahuiveihin käyttänyt sitä kaaviota. 

Kaivoin tähän linkin, josta löytyy tuumailuja  mm. ensimmäisestä (11.1.2010) huivista. Löysin vielä tämän alkuperäisenkin vuodatuksesta...


Antennaria, rav.link.
puikot 4 ja 4,5mm reunuskuviossa
lanka Pirtin kehräämön 110x2 kampalankaa (ei ole enää tuotannossa)
menekki 145g
koko n. 210 x 95 cm

Tässäpä tätä huiviasiaa. Huomenna on ystävänpäivä, joten 

OIKEIN HYVÄÄ JA SYDÄMELLISTÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ!

-anne

tiistai 9. helmikuuta 2016

Neulekahvila

Tervetuloa illalla puodille neulomaan! Klo 17.30 alkaen, neulomisiin!
Kuvassa näkyy uusi huivi uudesta Batico Sun -langasta. Edellinen huivi jäikin tyttärelle, joten pitihän puodille saada uusi mallihuivi :)

-anne-

sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Uusi huivi

Viikolla saapui puodille uutta kevään huivilankaa, nimeltänsä Schachenmayr Fashion Batico Sun. Nauhamaisen ja hiukan kiiltävän langan koostumus on 82% puuvillaa ja 18% polyesteriä, puikkosuositus 7-8mm. Värivaihtoehtoja on kuusi.

Tähän pikkuhuiviin riitti yksi 100g:n kerä. Vyötteen sisäpuolella on tähän ohje saksaksi ja englanniksi. Ohjeesta poiketen neuloin huivin 10mm:n puikoilla (olisi pitänyt olla 12mm puikot). Enkä tehnyt myöskään hapsuja.

Mukavaa laskiaista!

-anne-

torstai 28. tammikuuta 2016

Haitarisukat

Innostuin kokeilemaan ohutta 4-säikeistä Regian sukkalankaa kaksinkertaisena ja päätin kokeilla Haitarisukkien neulomista. Hyvin toimii tästä tasaisenkirjavasta kaksinkertaisena. Hiukan saa tietysti tarkkailla, että molemmat langat tulee neulottua silmukaksi. Väliin neuloin vaaleanpunaisella Ville -langalla raidat piristeeksi. 

Taidan neuloa toisetkin, tai vaikkapa säärystimet, tällä haitarireseptillä.


Regia Colormania 4-säikeinen kaksinkertaisena ja Viking Ville
puikot 3,5 mm
varressa 54 s, nilkkaresoriin kavensin 6 s pois, jolloin jää jäljelle 48 s
koko 37-38
menekki yhteensä 153g (yksi 100g kerä ohutta lankaa ei riitä) 

Tänään on jälleen neulomisen aika illalla puodilla klo 17.30 alkaen, tervetuloa!

Neulomisiin!
-anne-

torstai 21. tammikuuta 2016

Revontulihuivi nro 7

Tätä aloittelin jo viime keväänä huhtikuussa, Ravelrystä oli helppo tarkistaa ajankohta. Tämä malli on kyllä yksi kestosuosikeistani.

Lanka Katia Darling
valmistui 11.1.2016
puikot 5 mm
menekki noin 160 g

Tässä toinen kuva puodilla kuvattuna.

Pirteää pakkastorstaita!

-anne- 

tiistai 12. tammikuuta 2016

Villasukat ja neulekahvilaa

Mukavaa vuodenalkua kaikille! Toivotukset ovatkin vähän myöhässä, kun melkein jo kaksi viikkoa vierähtänyt.

Neuleita on toki valmistunut normivauhtia, tässä viimeisimmät naisten sukat.

Lanka taannoin myynnissä ollutta 8-säikeistä Regia Iglu -lankaa 

puikot 3,5
menekki n. 135 g
koko 38-39

Aiemmin valmistui miesten sukat 

lanka 8-säikeinen Schoeller & Stahl Fortissima Color Herbstzauber

puikot 3,5
menekki n. 145 g
koko 42

Tänään on vuorossa tämän vuoden ensimmäinen neulekahvila, klo 17.30 alkaen, tervetuloa!

-anne-

torstai 31. joulukuuta 2015

Hyvää uutta vuotta 2016!



Niin se on tämäkin vuosi 2015 lopuillaan! Neuleita ja virkkuita on syntynyt kaiketi entiseen tahtiin, monia kivoja juttuja jäi tekemättäkin. 

Ulkona kuuluu jo runsas pauke, onhan kellokin jo sentään vähän yli kuusi illalla. Itse aion ihan vaan neuloa ja käydä välillä saunassa ja odotella, kunhan puolisko kotiutuu iltavuorosta. 

Eipä muuta kuin oikein neulerikasta vuotta 2016!

-anne-

tiistai 29. joulukuuta 2015

Neulontaa

Joulukuu on ollut tuttuun tapaan aika hektinen joten täälläkään en ole juurikaan kirjoitellut mitään...

Mutta sitäkin enemmän on tapahtunut työhuoneella... mm. näitä tossuja


 Vuosi lähestyy loppuaan ja tänäiltana on jälleen aika kokoontua puodille neulomaan klo 17.30 alkaen, Tervetuloa!

-anne-

lauantai 12. joulukuuta 2015

Linnoituksen joulumarkkinat 12.-13.12.2015

Tervetuloa tänään ja huomenna sunnuntaina  klo 10-16 Linnoituksen Joulumarkkinoille! Miut löytää samoilta nurkilta kuin aina ennenkin.

Mukavaa viikonloppua!
-anne-

tiistai 8. joulukuuta 2015

Kintaita

Tässä satsi kintaita, neulottu ja huovutettu, lankoina Pirtin kehräämön karstalankoja, paitsi nuo tummanpunaiset, jotka neuloin kampalangasta.

Linnoituksen joulumarkkinat lähestyvät joten sinnehän nuo ovat menossa, tosin nuo turkoosit yksiväriset menivät jo. Kuvassa näyttävät vaaleammilta kuin oikeasti ovat.

Tänään on Neulekahvilan vuoro puodilla klo 17.30 alkaen. Tervetuloa!

Mukavaa joulukuun tiistaita!

-anne-

torstai 26. marraskuuta 2015

Miesten sukat

Tässä uusimmat valmiit sukat kokoa miesten. Langaksi nappasin syksyn uutta Schoeller & Stahl Fortissima Color Herbstzauber -lankaa.

Puikot 3,5 mm
menekki n. 160g

Tänäiltana on jälleen Neulekahvilan vuoro, klo 17.30 alkaen. Tervetuloa!

-anne-

sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Kädentaitajien Joulutori

Heipparallaa pitkästä aikaa! Täällä käynnit ja kirjoittelut ovat harventuneet näin loppusyksyn kiireiden keskellä.
Tämän viikonlopun ajan on tuttuun tapaan Siparin koululla Kädentaitajien Joulutori. Tänään sunnuntaina ovet ovat avoinna klo 12-17, joten lämpimästi tervetuloa vaikka kahvittelemaan ja nauttimaan vanhan kyläkoulun tunnelmasta.
Mukavaa sunnuntaipäivää!

-anne-

lauantai 31. lokakuuta 2015

Sukkia

Lokakuu lähenee loppuaan, tässä vielä sukkia näytille.

Täällä on myös tossuiltu


Tänään ja huomenna olen tuttuun tapaan mukana Linnoituksen Kekrissä. Tapahtuma on avoinna molempina päivinä klo 10-15. Tervetuloa moikkaamaan!

Hyvää pyhäinpäivää!

-Anne-

sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Dreambird #2

Tässä toinen versio Dreambird-huivista. Keväällähän neuloin ensimmäisen.

Lanka Katia merino baby ja kirjava Katia Darling
Näillä langoilla saa taatusti pehmeän ja kutittamattoman huivin.

puikot 3 mm pitsiaddit
menekki yhteensä 275g, yksiväristä meni ehkä noin 150g ja kirjavaa yli 100g

Tänään olikin lämmin hetki takapihan terassilla ja päätinkin nauttia päiväkahvit jätskin kera iltapäivän auringossa.

Aurinkoista sunnuntaita!

-anne-