Sivut

torstai 27. elokuuta 2015

Neulekahvila

Tänään vuorossa kuukauden toinen Neulekahvila. Kokoonnumme jälleen puodilla klo 17.30 alkaen. Varaathan mahdollisuuksien mukaan jakkaran itsellesi, koska muutoin istumapaikkoja on rajoitetusti. Tervetuloa!

Näköjään täältä tossutehtaalta en ole malttanut juurikaan blogia päivitellä. Tässä vähän todistusaineistoa tekemisistäni:

Näissä on osittain käytetty haukkuhahtuvaa normihahtuvan kera. Taatusti lämpimät ja ihanan pörröiset! Nämä ovat miesten kokoa, noin 42-43.

Mukavaa elokuun viimeistä viikkoa!

-anne-  

maanantai 10. elokuuta 2015

Neulekahvila

Huomenna tavataan Neulekahvilan merkeissä illalla klo 17.30 alkaen. Tervetuloa! Varatkaahan jakkara mukaan, muutoin istumapaikkoja on rajoitetusti. :) 


Anopin köynnösruusu kukoisti naisten viikolla upeasti.

-anne-

torstai 30. heinäkuuta 2015

Huovutettuja tossuja

Kyllä tämän kesän kelit ovat saaneet minut pitäytymään pitkälti neulepuikoissa. Mitä nyt alkukesästä kasseja virkkasin. Nyt ovat hahtuvakiekot pompsahtaneet puikoille. Tässä kuvia viimeisimmistä tuotoksista. Sukkiahan on valmistunut kaiken aikaa taustalla.

Pitempivartisia tossuja

Yhdet napakaksi huovutetut varsitöppöset ja sirommat varrettomat.

Kiitoksia teille kommenteistanne, niitä on mukava lukea!


Sadepäivän terkkuja täältä kaakosta!
-anne-

torstai 16. heinäkuuta 2015

Neulekahvila

Tänään on vuorossa heinäkuun Neulekahvila. Kokoonnumme puodin edustalla. Jos on kovin huono keli siirrymme OP-liikekeskuksen sisäpihalle. Tervetuloa klo 17.30 alkaen! PS. varaa oma jakkara tai vaikkapa viltti mukaan.


 Mukavaa kesäpäivää!
-anne-

keskiviikko 1. heinäkuuta 2015

Verkkopuoti

Laitanpa tännekin tietoa. Verkkopuoti lomailee heinäkuun ajan ja osoite ohjautuu Facebook-sivuilleni. Joten sitä kautta saa yhteyden tai sähköpostilla (löytyy tuosta alempana sivupalkin profiilikuvan yhteydestä)


Mukavaa heinäkuun alkua!

-anne-

tiistai 30. kesäkuuta 2015

Virkattuja kasseja

Minua pyydettiin virkkaamaan yksi kassi... tässä jo kolme eri kokoista valmiina. On se pyydettykin jo sentään koukulla.

Ensimmäinen ja suurin, 475g

Toinen vihreä vähän pienempi, 430g

Kolmas pinkki hiukan edellistäkin pienempi, 385g

Kaikissa käytin Katia Cotton Cord -lankaa, 100% puuvillaa, mukavan pehmeää ja miellyttävää ja mukavaa virkattavaa. Koukku 6mm

Aurinkoista kesäkuun viimeistä päivää!

-anne-

tiistai 16. kesäkuuta 2015

Kesäisiä kässyjä

Tällä kertaa on vuorossa pari virkattua kesäkassia. Nämä laukut odottelivat pitkään kukkien virkkaajaa. Eilen illalla vihdoin virkkaaja virkosi vireeseen...


Esterikude

Ja kukkaset virkkasin Sandnes Mandarin Petit -langalla

Pinkki Katia Big Ribbon -kudetta

Mukavaa tiistaita!
-anne-

torstai 11. kesäkuuta 2015

Neulekahvila

Tänään onkin Neulekahvilan vuoro, klo 17.30 alkaen. Tällä kertaa kokoonnumme puodin edustalla ulkosalla. Varaa käsityön lisäksi jakkara tai viltti ja lämmintä vaatetta iltaa varten. Sää näyttäisi suosivan joten OP:n liikekeskuksen sisäpihalle Kesolantielle ei tarvinne siirtyä. Tervetuloa!


Sukat neulottu Regia Stockholm Color -langasta
puikot 3,5 mm

Terveisin,
Anne

tiistai 9. kesäkuuta 2015

KIP day 2015

Ensi lauantaina 13.6. vietetään kansainvälistä Knit In Public -päivää. Tervetuloa neulomaan Lappeenrannan keskustaan Kirkkopuistoon Lappeen Marian kirkon äärellä. Aloitamme klo 13, varaa mukaan viltti, puikot, lankaa ja omaa evästäkin. Sateen sattuessa voisimme mahdollisesti siirtyä vaikka kahvila Aleksanteriin Valtakadulla. Tapaamisiin!

perjantai 5. kesäkuuta 2015

Lauantaina 6.6. Avoimet kylät

Ensi lauantaina eli huomenna olen mukana Fabriikin kesäpihalla klo 10-16 Vilkjärvellä. Tarkempi osoite löytyy alla olevasta mainoksesta.

Puodilla jatkuu vielä tänään  - 20% alennus normihintaisista langoista. Tervetuloa! Puoti on  myös siirtynyt kesäaikaan eli lauantaisin suljettu. Tämä jatkuu tuonne elokuun puoliväliin. Tarkennan sitten lähempänä.

Päärynäpuu suuressa loistossa viikko sitten, tämä on kyllä ihana kukkapuu.

Mukavaa viikonloppua!

-anne-

tiistai 2. kesäkuuta 2015

Sukkaa on pukannut

Sitten viime sukkakuvien jälkeen onkin valmistunut liuta erilaisia sukkia

Tässä Regia Zima (8-säikeistä) kahdet parit


Pienet tulentallojat sekä parit Stepsukat

Lisää Stepsukkia
Nämä kaikki erikokoisia, puodille ovat menneet

Välillä kysellään miesten pitkävartisia sukkia. Tässä yhdet miesten polvisukat Regia Zima -lankaa. Puikoilla 3,5 menekki 200g

Mukavaa kesäkuun alkua!

-anne-

keskiviikko 27. toukokuuta 2015

Neulakahvila

Pari viikkoa on jälleen vierähtänyt ja on aika kokoontua neulomaan. Paikkahan on nykyisin Joutseno -talo Kesolantiellä. Kopsasin tähän tuosta aiemmasta kirjoituksesta

Neulekahvilan kokoontumispaikka vaihtuu. Jatkossa (tästä päivästä alkaen) tapaamme Joutseno -talolla, kellonajat ja päivämäärät pysyvät ennallaan. Osoite on Kesolantie 1, 54100 Joutseno.


Kokoonnumme aluksi etuovella 17.30 ja siirrymme yhtäaikaa sisälle. Etuovi on nimittäin lukossa koko ajan. Jos siis tiedät tulevasi myöhässä laita viestiä vaikka minulle numeroon (050 3389536), niin joku meistä tulee avaamaan oven.

Laitan tällä kertaa pari sukkakuvaa väritykseksi



Kahdet parit pieniä Tulentallojat -sukkia



Ja parit lapasetkin 


Terkuin,

Villanne

sunnuntai 24. toukokuuta 2015

6 x pussukka

Niinhän siinä sitten kävi, että pussukkapuhuri pyyhkäisi mennessään. Tuli sitten kokeiltua montaa muutakin mallia.

Tämän tein viime yönä. Vaatii säätöä seuraavaan. Matskut samat kuin eilisissä. 

Tuota pikkupussukkaa ennen tein eilen vielä pari vaalean ruskeaa. Kangas on jotain sisustus/huonekalukangasta, joka pompsahti esille. Tummemmansävyisen leveän satiininauhan taitoin pitkittäin kahtia. Sitä oli juuri tuollainen sopivanmittainen pätkä, joka riitti kumpaankin pussukkaan.

Tänään aamupäivällä testasin jo kauan sitten tallentamani projektipussukan ohjeen. Kassin saa suljettua pujottamalla sangat toistensa läpi.

Vanha farkunlahje on potkiskellut pitkään miuta ja odotellut ideaa ja tänään sainkin iltapäivällä tehtyä pari pientä koekappaletta. Nauhoja ja pitsinpätkiä kaivelin ja mallasin sopivimpia.

Nytkin olisi uutta ideaa kehitteillä. Aikaa vievää on tämä pussukkapuuha, ei niinkään itse ompelu vaan tarvikkeiden penkominen ja valkkaaminen.... 

Eipä kuitenkaan tarvinnut kauppaan lähteä tarvikkeiden perässä, ei edes sinne omaan ;)



Helluntaiterkuin,
Anne

lauantai 23. toukokuuta 2015

3 x pussukka

Olen jo pitkään halunnut kokeilla pussukoiden ompelua, sillä niille on ollut ihan oikeasti tarvettakin.

Eilen sitten innostuin kesken neulomisen kaivelemaan kangastilkkuja ja vetoketjuja. Menihän se etätyöpäivä ompelunkin merkeissä pussukoiden väsäystä harjoitellen työhuoneella.
Pienimpään pussukkaan keräsin kaikki irtonaiset virkkuukoukut. Suurin on täynnä lankaa ja se toimii varmasti myös projektipussukkana samoin kuin tuo sukkapussikin.

Äsken kuvatessani ompelun tuotoksia nappasi napakka tuulenpuuska otetta oikeanpuoleiseen sukkapussiin. Voisikin puhua konkreettisesti pussukkatuulesta. Taisin nimittäin saada tähän hommaan pienen puhurin myös...
Tässä yläkuvassa näkyy kuinka oikeanpuoleinen pussukka on jo pyörähtämässä poispäin.

Pussukoiden päällyskankaana käytin vanhaa kasarihenkistä tuulipukukangasta suoraan 80-luvulta! Vuorina sitten kenties vieläkin vanhempaa valkoista vanhaa lakanaa. Vetoketjut löysin myös omista kätköistäni. Aika monta pussukkaa saisin ommella, jotta kangaspalat hiukankaan vähenisivät...

Lauantaiterkuin,
-anne-

tiistai 19. toukokuuta 2015

Piirakkasukat #1

Yhdet tekeillä olevat sukat neuloin eilen illalla valmiiksi. Tässä yksi malli, jota en ollut vielä tehnyt, puhumattakaan niistä sadoista muista ohjeista... paljonko niitä sitten onkaan olemassa...

Lankana pehmeä ja mukavasti neuloutuva Red Heart Crazy Wool
Kukkakaverina kuvassa kevätesikko  'Primula veris' 

puikot 3 mm
koko 37  
menekki: jäi puntaroimatta, tarkennan myöhemmin, edit: 112 g

Mukavaa tiistaita kaikille! 

PS. Miut löytää nykyisin myös Instagramista, linkki löytyy myös oikealta sivupalkista. Tervetuloa seuraamaan!

-anne-

perjantai 15. toukokuuta 2015

Palmikkopipoja

Harvemmin tulee esiteltyä villamyssyjä keväisellä nurmikolla... Tässä kuitenkin ensi syksyksi tilatut lasten myssyt.

Koko n. 2 vuotias
Lanka teetee Pallas,
puikot 3 ja 3,5 mm
silmukoita resorissa 100 ja palmikkoneuleessa 110
valmiin pipon paino n. 90 g ja tämä sisältää myös tupsun ja trikookankaisen vuorin

Muistiin itselle:
Palmikoiden välissä helmineuletta 10 silmukkaa ja palmikoissa 12 (lisäsin siis resorin jälkeen jokaisen palmikon kohdalla 2 silmukkaa). Pipon korkeus ennen kavennuksia 17 cm. Korvaläpissä 20 s ja ne poimin resorin alareunasta, taakse keskelle jäi 24s läppien väliin. Läppien reunassa ainaoikeaa 3 silmukalla ja reunakavennukset aloitin kun 6 krs neulottu suoraa. Kun jäljellä 4 s, neuloin nyöriä n. 26 cm
Nappasin lähikuvaa kännykällä...

Tein isomman pipon ilman läppiä ja vuoria, tämä mahtuu aikuiselle.

Valmis pipo painaa 80g, silmukoita resorissa 108 s. Resorin jälkeen helmineuleessa 14 s ja palmikoissa 12 s, yhteensä 130 s. Palmikoiden, joita pipossa on viisi, kohdalla  4 silmukan lisäykset plus vielä 2 silmukkaa johonkin kohtaan helmineuleen kohdalla eli 5x4+2=22s lisäys. Nämä ovat siis muistinpanoja itselle joten selkokielisyys uupuu. :)

Terkuin,
Anne

tiistai 12. toukokuuta 2015

Neulekahvila

Neulekahvilan kokoontumispaikka vaihtuu. Jatkossa (tästä päivästä alkaen) tapaamme Joutseno -talolla, kellonajat ja päivämäärät pysyvät ennallaan. Osoite on Kesolantie 1, 54100 Joutseno.

Kokoonnumme aluksi etuovella 17.30 ja siirrymme yhtäaikaa sisälle. Etuovi on nimittäin lukossa koko ajan. Jos siis tiedät tulevasi myöhässä laita viestiä vaikka minulle numeroon (050 3389536), niin joku meistä tulee avaamaan oven.

Loppuun kuva sukista, lanka Austermann Step

Mukavaa tiistaita!
-anne-

sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Hyvää Äitienpäivää!


Tämän kuvan myötä toivotan kaikille äideille oikein ihanaa sunnuntaita!

Selaillessani tietokoneeltani pihamme kukkakuvia, silmiini osui tämä onnenpensaan kukinnoista nappaamani kuva. Hauskan yhteensattuman havaitsin sitten kuvan tiedoista, että tämän kuvan olenkin ottanut tismalleen 6 vuotta sitten äitienpäivänä.

                Mantsurianonnenpensas, 'Forsythia mandshurica'

Samainen pensas kukkii nytkin, mutten saanut otettua onnistunutta kuvaa tällä kertaa.

Äitienpäiväonnitteluin,
-anne-

torstai 7. toukokuuta 2015

Sukat

Tässä yhdet villasukat kuvattuna kevään kukkasten kera. Lankana käytin Austermann Step -lankaa lajitelmasta parin vuoden takaa. Sävy näissä keväisen hennon vihreä.
Sinivuokko 
'Hepatica nobilis' nykyisin tai Anemone hepatica tai Hepatica triloba

Valkovuokko
'Anemone nemorosa'

Kuvauskaveriksi bongasin pihaltamme sini- ja valkovuokkoja. Tämä kohta on haravoimatta, kun en hennonnut tärvellä hauraita kasveja... Kivaa kun on jälleen kevät ja kaikenlaisia kasveja nousee näkyviin pihallamme.

Hento kiurunkannus 
'Corydalis intermedia, syn. C. fabacea'
Nurmikolle on pompsahdellut myös tätä kiurunkannusta, hentoinen sekin.

Mukavaa sateista torstaita!

-anne-

lauantai 2. toukokuuta 2015

Juhannusruusumatto x2

Virkkuukoukulta on tipahtanut kaksi mattoa. Nämä ovat poikkeuksellisesti trikookudetta, jota löysin arkistojen kätköistä.

Väreinä yhdistelin limevihreää ja mustaa. Vihreä piristää mukavasti tuota tummaa väriä.

Halkaisija molemmissa n. 105cm. Vihreämpi painaa n. 1760g ja mustempi 1620g.

Ohjehan löytyy täältä

Lauantaiterkuin,

Anne

torstai 30. huhtikuuta 2015

Vappuviuhka #7, vuosimallia 2015

Tämän vuoden perinteinen vappuviuhkani eli neulottu huivi valmistui kyllä ihan ajoissa, mutta melkein pääsi unohtumaan sen esittely. Töiden jälkeen ryhdyin heti tekemään munkkitaikinaa ja sitten paistamisen jälkeen jo söimmekin grilliruokaa...

Ravelrystä ostin ohjeen tähän Dreambird -huiviin. 
Lanka yksiväristä Katia Merino Baby ja kirjavaa Katia Darling -lankaa.
Puikot 3 mm Addipitsipyöröt


Kyllä tuli tosi kiva huivi ja ihan uudenlainen kuin aikaisemmat neulomani huivit.

Oikein hauskaa vappua kaikille!!

-anne-

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Neulekahvila

Neulekahvila pidetäänkin poikkeuksellisesti näin keskiviikkona, koska huomenna on vapunaatto. Tervetuloa siis tänään klo 17.30 alkaen kahvila Joutseneen.

Vapunaattona puoti sulkeutuu jo tuntia aiemmin, klo 16.00 joten tule ajoissa hakemaan vapun kässätarvikkeet. Lauantaina sitten puoti on auki normaalisti klo 10-14, jos vaikka lanka pääsee loppumaan :) 

-anne-

lauantai 25. huhtikuuta 2015

Virkattu matto x2


Virkkaaminen on tainnut vähän karata käsistä... Nämä molemmat matot virkkasin tällä viikolla. Välillä tarvitsin tekemiseen selkeyttä ja välillä tunnelmat menivätkin sitten aika psykedeelisiksi.

Polvekeraidallisen maton virkkasin teetee Rollosta, joka on 100g kerissä. Koukku 7mm paksuinen. Päätin, etten pätki kudetta sen enempää vaan virkkaan aina kerän loppuun ja jatkan siitä seuraavalla värillä. Värit ovat ainakin hillitymmät, mutta voihan tuo raidallisuus tuntua katsojan silmissä kyllä levottomaltakin. Kokoa tälle siksakille tuli 76 x 160 cm.

Pyöreään mattoon laitoin sitten ilman sen kummempia suunnitelmia "laarin" pohjalta loput trikookuteet ja tuloksena syntyi tuo hurja 115 -senttinen pyörylä, kaikkien sisustussuunnittelijoiden kauhu! Tämä olikin miun terapiatyö viime viikolta ja siihen sainkin purettua tunnelmani. Kyllä helpotti!

Näistä hurjista matoista huolimatta toivotan

Mukavaa ja rauhallista viikonloppua!

-anne-